Marketing mobilny SMS

Marketing mobilny (marketing SMS) to szeroki zakres działań reklamowych wykorzystujących funkcjonalności telefonów komórkowych. Przeciętny użytkownik ma telefon komórkowy w zasięgu ręki przez 14 godzin na dobę, dlatego potencjału, kóry daje marketing mobilny nie można ignorować. Obecnie najczęściej wykorzystywanym, a jednocześnie najskuteczniejszym kanałem komunikacji mobilnej są kampanie SMS oraz MMS. Dalej w szeregu stoją przeglądarki internetowe oraz specjalne aplikacje smartfonowe.


Kampanie SMSowe oraz MMSowe wyróżnia:
  • spersonalizowany przekaz
  • precyzyjne i natychmiastowe dotarcie do grupy docelowej
  • łatwa i elastyczna interakcja z odbiorcą
  • bardzo wysoki poziom skuteczności
  • wskaźnik nowoczesności i otwartości firmy
  • wymierność – precyzyjne monitorowanie kampanii, budowa bazy klientów


Schemat narzędzi marketingu mobilnego

W czym pomoże mobilny marketing?

  • Zapewnia niemal natychmiastowe zapoznanie się z treścią. Badania wskazują, że odbiorcy kampanii reklamowych SMS zdecydowanie częściej odczytują treści reklamy SMS, niż zawartość wyskakujących banerów reklamowych na stronach WWW. Nie działa efekt banner blindness.
  • Daje gwarancję szybkiej dostępności do reklamowanych treści. Użytkownicy smartfonów znacznie częściej sięgają po telefon i sprawdzają otrzymywane wiadomości SMS, bezpośrednio po zauważeniu powiadomienia systemowego. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kampanii reklamowej "last minute" - spontanicznej, wynikającej np. z nagłych zmian w prawie, nowych dostaw sprzętu itp. itd. Innymi słowy: tam, gdzie największy zysk z reklamy uzyskiwany jest dla firm, które zareagują najszybciej na dynamicznie zmieniającą się sytuację.
  • Wiadomość SMS z polem nadawcy jednoznacznie identyfikuje źródło. Osoba, która otrzymuje reklamę ma jasność źródła jej pochodzenia. Jest to najczęściej efekt wyrażenia zgód marketingowych, co dodatkowo zwiększa szansę na realne zainteresowanie ofertą.

Składowe marketingu mobilnego

Serwisy przystosowany pod marketing mobilny - wiadomość SMS powinno wskazywać w treści na serwis, który odbiorca bez przeszkód będzie mógł obejrzeć na urządzeniu mobilnym. Taka strona powinna posiadać odpowiednią nawigację (dla urządzeń mobilnych), wczytywać się szybko (nie tylko po wi-fi) oraz mieć przygotowaną treść, zachęcającą do przewijania i zapoznania się z całością.

Landing page - w sytuacjach, gdy zależy nam na tym, by odbiorca skupił się głównie na treści (promowanej w wiadomości SMS) lepszym podejściem będzie landing page. Dzięki temu uwaga odbiorcy nie będzie wędrowała do np. elementów nawigacyjnych serwisu (umożliwiających mu opuszczenie danej podstrony) i zostanie zwiększona szansa pełne zapoznanie się z ofertą, regulaminem (np. konkursu SMS), czy też innymi informacjami, promowanymi w wiadomości.

Aplikacja mobilna jako część promocji SMS - w szczególnych przypadkach częścią promocji może być zachęcenie do ściągnięcia dedykowanej aplikacji. Jest to rozwiązanie budujące zaangażowanie użytkowników, zwiększające szansę na utrwalenie w świadomości marki. Istnieje prawdopodobieństwo, że aplikacja nie zostanie usunięta po zakończeniu akcji promocyjnej SMS. Jeśli całość jest odpowiednio przemyślana, to aplikacja może przypominać o sobie, wysyłając np. powiadomienia systemowe, zachęcające do skorzystania z niej ponownie.

Wykorzystanie (gdy posiadamy) pól dedykowanych konkretnemu odbiorcy - spersonalizowane wysyłki SMS. W ramach personalizacji treści SMS mogą pojawiać się zwroty imienne np. "Michale, mamy specjalnie dla Ciebie informację na temat nadchodzących nowości w naszym sklepie." czy też chociażby informacje o dostępności np. "Obserwowany przez Ciebie produkt X wrócił do sprzedaży w naszym sklepie. Oferta dostępna czasowo dla naszych wybranych Klientów."