Jak mierzyć skuteczność kampanii SMSowych
Każdą kampanię marketingową należy monitorować i mierzyć jej efektywność, gdyż dzięki optymalizacji kolejnych działań uzyskujemy co raz lepsze wyniki skuteczności.
Często uważa się, że monitorowanie efektywności kampanii SMSowych, czy MMSowych jest skomplikowane. W rzeczywistości jednak, jeśli już na etapie planowania akcji marketingowej przyjmiemy odpowiednie założenia, okaże się, że mierzenie skuteczności kampanii jest prostsze, niż wydawało się na wstępie.
Jeśli wyciągniemy odpowiednie wnioski z przeprowadzonej kampanii SMSowej pozwolą one lepiej targetować przyszłe kampanie, co przełoży się na wyższy współczynnik ROI – zwrot z inwestycji. Ocena efektywności przeprowadzonej kampanii pomoże lepiej dobierać formę promocji do określonej grupy docelowej oraz jej preferencji zakupowych – to z kolei pozwala na lepsze dopasowanie oferty do oczekiwań danej grupy docelowej.
Efektywność kampanii SMS - jak ją mierzyć?
-
Analiza raportów dostarczenia wiadomości
Realizując masową wysyłkę SMS lub MMS otrzymujemy raporty dostarczenia wysłanych wiadomości do wszystkich odbiorców. Raporty przede wszystkim pomagają dokładnie rozliczyć realizowaną wysyłkę oraz dają pewną informację którzy użytkownicy faktycznie odebrali naszą wiadomość.
Raporty niestety okażą się niewystarczające jeśli chcemy mierzyć efektywność kampanii SMS.
-
Realizacja kodu SMS w kasie
Metoda ‘kodu przy kasie’ jest prosta do przeprowadzenia. Sklepy stacjonarne odnotowują użycie m-kuponów bezpośrednio przy kasie, natomiast sklepy internetowe zapytują o kod rabatowy podczas składania zamówienia. Podanie kodu pozwala dokładnie określić procentowy odzew ze strony klientów. A jeśli m-kuponu będą indywidualne dla każdego odbiorcy, wówczas otrzymamy bazę użytkowników, którzy będą grupą docelową przynoszącą największe zwroty z inwestycji.
-
Landing page - zabierz odbiorcę wiadomości do Internetu
Przygotowując dedykowany kampanii landing page na naszej stronie internetowej, zabieramy użytkownika bezpośrednio do naszego sklepu, możemy go zainteresować całą naszą ofertą – znacznie szerszą niż przedmiot wiadomości SMS. Analizując wyniki z internetu wiemy dokładnie ilu użytkowników zainteresowała nasza kampania, jak szybko po wysyłce odwiedzili naszą stronę oraz czy na nią powrócili. Te dane, aż proszą się by wykorzystać je w kolejnych kampaniach SMS, by jeszcze bardziej zwiększyć ich skuteczność. Zobacz jak tworzyć linki w wiadomościach SMS lub MMS.
-
Średnia sprzedaż w okresie promocji
Wyliczanie średniej sprzedaży należy potraktować jako metodę pomocniczą, gdyż na ogólny wynik wzrostu sprzedaży składa się wiele czynników np.: okres przedświąteczny, wprowadzenie nowej kolekcji, sezon wyprzedażowy oraz inne kanały komunikacji z klientem. Wysokość średniej sprzedaży daje ogólny pogląd, czy kampania była udana i w zasadzie takie rozliczanie można przeprowadzać przy każdej akcji promocyjnej.
-
Zwrot z inwestycji jest najważniejszy
Odsetek osób, które skorzystały z kodu rabatowego w czasie kampanii jest często wielkością określającą skuteczność kampanii. Czy tak jest zawsze?
Niekoniecznie. Może się zdarzać, że pozornie niewielka efektywność na poziomie mniejszym niż 10% daje wysoki współczynnik ROI, czyli zwrot z inwestycji. Sytuacje takie mają miejsce w przypadkach, gdy kierujemy komunikaty SMS lub MMS dotyczące produktów luksusowych – zwłaszcza jeśli dysponujemy odpowiednią bazą klientów.
Sprawdzając poziom zwrotu z inwestycji należy wziąć procentowy odsetek osób, które skorzystały z kuponów oraz średnią wartość koszyka i porównać je z kosztami poniesionymi w czasie akcji promocyjnej – pozwoli to ustalić ile złotych zysku przypada na przypada na każdą złotówkę zainwestowaną w akcję.